Veerverbinding brengt Delfzijl en Emden dichterbij

Het is al vele jaren een wens van de gemeente Delfzijl: Een vaste, snelle veerdienst naar Emden. De exploitatie ervan is tot op heden het struikelblok. En dus vaart er tussen Delfzijl, Emden en Ditzum van mei tot en met september voorlopig alleen een voet- en fietsveer. Het is uitgegroeid tot een belangrijke schakel in de toeristische ontsluiting van het gebied. Economie & Ecologie in Balans maakte de oversteek met de ‘Dollard’. Heen en terug.

We gaan op vrijdag, één van de drie dagen in de week dat de boot in de maanden juni, juli en augustus het traject Ditzum-Delfzijl tweemaal aflegt. In mei en september vaart de boot alleen op woensdag en zaterdag, de twee andere dagen in de dienstregeling van Reederei Briese. Vooral de woensdag is populair bij onze oosterburen, zeggen Karin Verburg en Sannie Kamphuis van het VVV-kantoor in Delfzijl. “Men komt dan voor de markt.”

Stijgend aantal passagiers
Zij zien sowieso dat er steeds meer gebruik wordt gemaakt van de veerdienst sinds deze in 2010 van start ging. Inmiddels worden 5.500-6.000 (met name Duitse) passagiers en 2.500-3.000 fietsen per jaar vervoerd. “Delfzijl en Appingedam krijgen daardoor meer bezoekers. Dit jaar zat de boot voor het eerst een paar keer vol.” De ‘Dollard’ heeft 60-70 zitplaatsen en er is ruimte voor enkele tientallen fietsen. Ondanks het prachtige nazomerweer zijn het er deze dag minder, 35-40 passagiers, vrijwel zonder uitzondering met fiets.

Zoals Marrie en Dries Redeker uit het Noord-Hollandse Schagen. Het is hun laatste dag van de Dollardroute, een 300 kilometer lange fietsroute door de provincie Groningen en het Duitse Rheiderland. Meer fietsers op de boot volgen (een deel van) deze route. De Nordseeküstenradweg en Emsradweg zijn eveneens populair. Het project Kiek over Diek heeft onlangs nieuwe mogelijkheden geopend om langs de Groningse Waddenkust te fietsen. Een enkeling is verder Nederland ingereden, zoals Klaus en Sigrid uit Wiesmoor die in ruim twee weken een groot deel van ons land hebben doorkruist. “Dankzij het veer hoeven we niet om te rijden.”

Veel te zien
Marrie en Dries hebben een voordelig arrangement geboekt vanuit Leer, de boot zat daarbij in. Het is hun eerste keer in het gebied en ze zijn positief verrast. “We hadden nooit verwacht dat het hier zo mooi zou zijn. En er is veel te zien. Dat was voor ons compleet onbekend. Daar zou meer reclame voor gemaakt moeten worden.” Met alle ontwikkelingen die de komende jaren plaatsvinden zal het gebied alleen maar aantrekkelijker worden, zo is de verwachting.

Voor het gepensioneerde echtpaar is het pittoreske vissersdorpje Ditzum, dat populair blijkt bij fietsers, het eindpunt. De meeste passagiers stappen echter al in Emden van de boot. Dertien van hen varen door naar het kleine dorpje aan de monding van de rivier de Ems, vlak voor het Ems Sperrwerk. Op de Geise wadplaat liggen enkele zeehonden te zonnen.

Relatieve onbekendheid
Zo ziet Dries toch nog wat zeehonden. Bij het uitkijkpunt op de Punt van Reide had hij ze niet gezien. Hij wijst op het viezig bruine water dat door de scheepsschroeven van de ‘Dollard’ wordt opgewoeld. Is dat vervuiling, vraagt hij. Nee, slib. Maar ook dat is een probleem. In Ditzum eten ze een visje als lunch, dan de laatste fietskilometers naar Leer. Een oudere inwoner van Delfzijl fietst rond de Dollard weer terug naar huis, zegt hij. “Het is pas mijn eerste keer. Ik wist niet dat dit kon.”

Het tekent de relatieve onbekendheid aan Nederlandse zijde van de overtocht naar Emden en Ditzum. Helemaal onlogisch is dit niet, aangezien de dienst vooral vanuit Duits oogpunt is opgezet, maar wel met financiële ondersteuning van alle gemeenten aan de Internationale Dollardroute. Dat ondervinden ook Theo en Renée de Jong uit Amsterdam, de enige passagiers zonder fiets. De zestigers verblijven een paar dagen in Stadskanaal en even naar Emden varen leek een leuk uitje. Informatie vinden was echter lastig.

Drie uur in Emden
Het is hen onbekend dat de boottocht over de Eems-Dollard 1.20 uur in beslag neemt en dat ze maar drie uur in Emden hebben. “De markt liep al ten einde toen we aankwamen. Het centrum van Emden was ook nog eens ver van de haven. De bus gaat maar één keer per uur, dus hebben we maar een taxi genomen.”

Hoewel een groot deel van de overtocht het beeld wordt bepaald door industrie en windmolens, was het toch leuk. “De Eems-Dollard kenden we van vroeger van school. Nu hebben we er toch een keertje op gevaren.” Als we aan het eind van de middag terugkeren in de haven van Delfzijl is het druk met passagiers, ook zonder fiets. Ze gaan terug naar Emden na een dagje Delfzijl.

Share |